[vc_row][vc_column][rev_slider_vc alias=”station-gouda” enable_paspartu=”no”][/vc_column][vc_column width=”5/6″ css=”.vc_custom_1491378021746{padding-right: 0px !important;padding-left: 0px !important;}”][vc_column_text]

Station Gouda

[/vc_column_text][vc_column_text] 

Nadat Sander Architecten de architectenselectie in 2012 had gewonnen voor de nieuwbouw van de noordzijde van het station in Gouda, ging Ellen Sander een associatie aan met IAA Architecten voor dit project.

Als gevolg van het krap gestelde budget door opdrachtgever NS Sations, stelde Sander/IAA Architecten voor om een Design & Build selectie te doen. Er aan vier geselecteerde uitvoerende partijen gevraagd om in een zeer vroeg stadium mee te denken over optimalisatie van het proces. Buiting Staalbouw Almelo overtuigde hierin en vanaf dat moment waren architect en constructeur in opdracht van Buiting Staalbouw aan het werk en hebben we een hoogwaardig ontwerp kunnen realiseren binnen planning en budget.

Tussen het prominent aanwezige stadskantoor en idem bioscoop aan de Noordzijde van station Gouda, is de nieuwe entreeluifel gesitueerd. We besloten af te zien van het maken van een stationsgebouw, en prioriteit te geven aan een goede doorstroom, en een eenvoudige, heldere vormgeving te creëren in de vorm van een overkapping. De opvallende kapconstructie leidt de reiziger droog de weg naar de treinen, waarbij de lengterichting van het gebied hierbij is benadrukt door te kiezen voor zes zeer grote stalen liggers. Door gebruik te maken van de specifieke kennis bij Buiting Staalbouw konden we vormgeving en productiemethode goed op elkaar afstemmen en daarmee een economisch haalbare en spectaculaire constructie combineren. Tussen die liggers is een Structural Glazing constructie toegepast die meewerkt in de stabiliteit van het hele bouwwerk.

Door gebruik te maken van de specifieke kennis binnen het bedrijf van Buiting konden we vormgeving en productiemethode goed op elkaar afstemmen en daarmee een economisch haalbare en spectaculaire constructie combineren. De liggers zijn 50 meter lang zijn gelast uit 40 mm dik staal en wegen 55 ton per stuk. Tussen die liggers is een Structural Glazing constructie toegepast die meewerkt in de stabiliteit van het hele bouwwerk.

Naderhand hebben we geconcludeerd dat naast het feit dat veel energie en flexibiliteit in het begin vereist wordt door iedereen, dit de beste aanpak is met betrekking tot het optimaliseren van de procestijd en het zorgen voor duidelijkheid in zowel plannings- als budgettaire eisen. Door een programma voor een heel stationsgebouw te vermijden, wordt niet alleen de aandacht gevestigd op de verschillende circulatiestromen, maar wordt ook een zekere volatiliteit en lichtheid geïntroduceerd die de kwaliteit van het gebouw en de flexibiliteit ervan ondersteunt. Met een staal- en glasstructuur die op zich niets meer dan een dak is, is er een prima basis gelegd voor eenvoud, transparantie en flexibiliteit.

 

Opdrachtgever: NS Stations Vastgoed & Ontwikkeling

Locatie: Station Gouda

Programma: dak en entree voor de nieuwe ingang aan de noordzijde van het stationsgebied

Type: alle fases

Jaartal: 2012-2014

Oppervlakte: 770 m2

Fotograaf: Mioulet Fotografie

Architect: SA/IAA Architecten, in samenwerking met Studio Modderman[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][vc_tweetmeme][vc_pinterest][/vc_column][/vc_row]